Антония Ватралева, началник отдел в Дирекция „Бюро по труда“ – Пловдив: “Взаимодействието между различните институции и неправителствения сектор предлага практически мерки, които да служат като мост”

Снимка: Каритас Витания

Още от създаването си Кариерният център на БКО „Каритас Витания“ за професионална реализация на бежанци от Украйна и трети страни работи в сътрудничество с различни държавни и общински институции. Разговаряме с Антония Ватралева – началник отдел в Дирекция „Бюро по труда“ – Пловдив, за колаборацията с неправителствения сектор и за опита с бежанската криза.

– Какъв опит има ДБТ – Пловдив с бежанската криза от Украйна и каква е ангажираността Ви с темата за бежанците от последните две години?

Приемането на нарастващия поток от бежанци е сравнително нов феномен за България, който постави редица предизвикателства, свързани с осигуряване на подкрепа за интеграция на лицата, получили международна закрила. С приетите промени в Закона за насърчаване на заетостта се регламентира правото на чужденци с временна закрила да ползват всички услуги за търсещи работа лица, включително за субсидирана заетост и обучения, с цел улесняване на достъпа им до пазара на труда.

„Бюро по труда“ – Пловдив има голям опит с бежанската криза от Украйна. Полагаме усилия да бъдем полезни в най-висока степен на пристигащите, като улесним техните желания за работа и готовността на българските работодатели да осигурят работни места за тях. Мобилни екипи от наши служители са посещавали базите за настаняване с по-голям брой украински граждани, за да им окажат помощ на място за по-лесно адаптиране и лансиране на пазара на труда. Информирани са и за всички възможни услуги, предлагани от Агенция по заетостта. Съвместно със създадения към момента кризисен щаб към Област Пловдив, работихме активно по информиране, консултиране и насочваме към обучения по български език, организирани от Община Пловдив.

Чрез Бюрата по труда Агенцията по заетостта реализира национална информационна кампания за български и чуждестранни граждани, под наслов „На работа в БГ“. Тя предостави възможност за интензивно информиране, консултиране и активиране на живеещите в България за търсене на работа и ползване на услугите на бюрата по труда.

Какви програми осъществява Дирекцията за бежанците?

Като териториално поделение на Агенция по заетостта, реализирахме проект „Солидарност“ по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020, с приоритетна ос „Подкрепа за преодоляването на последиците от кризата, предизвикана от пандемията от COVID-19 и подготовка за екологично, цифрово и устойчиво възстановяване на икономиката“. Целта е да се окаже навременна подкрепа за бърза интеграция на пазара на труда на разселени лица от Украйна, пристигнали в България след 24.02.2022 г. С тази мярка е предоставена подкрепа чрез изплащане на:

– Средства за възнаграждения на база минималната работна заплата, установена за страната, и дължимите осигуровки за сметка на работодателите за период до 6 месеца за наетите от него лица;

– Средства за възнаграждения на ментори, подпомагащи назначените лица за период до 3 месеца. Месечното възнаграждение е в размер на ½ от минималната работна заплата, установена за страната;

– Средства за интеграционна добавка за настаняване, включваща разходи за наем, режийни разходи и интернет на наетите лица за период до 3 месеца в размер на 356,00 лв. на месец за едно лице;

– Средства за стимули, покриващи разходите за всички дължими вноски за сметка на работодателите, съгласно изискванията на КТ и КСО за останалите на работа лица, изчислени върху установената за страната минимална работна заплата за период половината от продължителността на субсидираната заетост.

Освен това украинци и членове на техните семейства с предоставено право на временна закрила имат право да работят у нас без разрешение за достъп до пазара на труда. Лицата, които имат статут на временна закрила, могат да се регистрират като търсещи работа лица в Дирекция „Бюро по труда“ по постоянен или настоящ адрес на пребиваване.

Те  могат да получат достъп до българския пазар на труда и по следните облекчени процедури:

– Украинските граждани имат право на сезонна работа до 90 дни в селското, горското и рибното стопанство, хотелиерството и ресторантьорството в България без прекъсване в рамките на 12 месеца. За целта е необходима регистрация в Агенция по заетостта въз основа на подадена от работодателя декларация;

– Украинските граждани, които са подали молба за международна закрила и производството не е приключило до 3 месеца от подаването на молбата поради независещи от тях причини, имат право да работят в България без разрешение за работа до приключването на процедурата. Декларирането на заетостта на украинци, ползващи се с права по Закона за убежището и бежанците, се извършва от местния работодател, който ги е наел с трудов договор;

– Украинци и членове на техните семейства с предоставено право на убежище или с предоставена международна закрила в България имат право да работят у нас без разрешение за достъп до пазара на труда;

– Безработните или неактивни украински младежи до 29-годишна възраст могат да кандидатстват по мярката „Младежка заетост +“. На тях бива осигурена възможност за стажуване, обучение по време на работа и включване в субсидирана заетост;

– Украинските граждани с временна закрила, които имат малки деца и имат желание да се интегрират на пазара на труда, могат да кандидатстват по мярката „Родители в заетост“. С дейностите по операцията се осигуряват грижи за деца, които не посещават ясли, детски градини и предучилищни групи. С осигуряването на детегледачи се дава възможност на родителите да започнат работа. 

Каква част от тях са в колаборация с БКО „Каритас Витания“ или с други организации със сходна дейност?

През цялото време на бежанската криза Агенцията по заетостта си сътрудничи и кореспондира с неправителствения сектор, включително Фондация „Каритас Витания“. От 12 декември 2022 г. се реализира междуведомствено проучване сред украински граждани, пребиваващи в България, за да могат през следващите месеци държавните институции да получат актуална информация за възможностите им за работа. Изследвани са и нагласите им за самостоятелен живот, отглеждане на деца и образование, осигуряване на здравни грижи за по-възрастни роднини и приятели, с които живеят тук. Събраните данни послужиха на министерствата и ведомствата за формиране и предприемане на адекватни и навременни действия и мерки в подкрепа на украинските граждани.

Успоредно са проучвани и нагласите и възможностите на работодателите да предложат и наемат на свободните си позиции граждани, напуснали Украйна, и избрали България за своя нов дом, в търсене на спокоен живот. Работодателите, които желаят и търсят да наемат нов персонал, включително пребиваващи в България граждани от Украйна, могат да отразят желанията и намеренията си в електронен формуляр – анкета.

– Как могат да помогнат подобни програми за по-добра интеграция на бежанците в пазара на труда и какви са всъщност действителните резултати от тях? Разполагате ли със статистика за броя на започнали работа бежанци от 2022г. до сега?

Подобни програми спомагат за социална интеграция на икономически неактивните лица в трудоспособна възраст и на безработните от уязвимите групи, като намаляват риска от бедност. Подпомагат трудовата и социалната интеграция на бежанците чрез предоставяне на посреднически услуги, идентифициране на други услуги (социални, здравни, образователни и др.) и оказване на съдействие за предоставянето им.

Общо броят на регистрираните лица със статут на временна закрила, убежище и международна закрила и чл.29, ал.3 от Закона за убежищата, е 187. По проект „Солидарност“ общо започнали работа са 66 лица. Чрез декларирана заетост в ДБТ Пловдив по Закон за трудова миграция и трудова мобилност от работодатели работа са започнали 27 бежанци в периода от 2022 до момента.

– Виждате ли ползи в такава колаборация – между държавни/общински институции и неправителствения сектор ?

Бюрата по труда имат ключова роля в интеграцията на бежанците, предлагайки както подкрепа и услуги, за да помогнат на хората и семействата да се адаптират към приемащата общност, така и интеграция и достъп до пазара на труда. Колаборацията между държавни/общински институции и неправителствения сектор предоставя на бежанците максимален обем от информация и насоки, необходими при подпомагането и подкрепата на процеса по интеграцията им. Взаимодействието между различните институции и неправителствения сектор предлага практически мерки, които да служат като мост и свръзка между основополагащите принципи и практическите реалности. Тези действия подчертават важността от прилагането на гъвкави и иновативни подходи, както и позицията, че няма един общ модел, който да е приложим във всички ситуации.

Настоящата публикация е част от проектните дейности по Рамково споразумение с Върховния комисариат за бежанците на ООН № PFA-BGR-23021-263400-00 и Проект № 23021Y24M263400 – и партньори „Русенска католическа организация – Каритас“, Сдружение „Каритас – София“ и Фондация „Благотворителна Католическа организация Каритас Витания