2012 – Проект: Изгубени в света на киберпространството
Проектни дейности:
1. Проучване за достъпа на деца и юноши до интернет в Германия, България и Литва.
Проведеното в България анкетно проучване по училища обхвана ученици, родители и учители в Русе и област, София и Бургас. Данните бяха обработени и бе изготвена обобщена информация. Като основен резултат от проучването се установи, че 93% от 9 до 16 годишните ползват Интернет поне веднъж седмично (до 80% ползват интернет всеки ден или почти всеки ден), като деца влизат в он-лайн пространството на все по – ранна възраст.
Като цяло анкетираните в България не осъзнават възможността за реален сблъсък с основните заплахи в он-лайн пространството: порнография, кибертормоз, рискови срещи с хора, с които децата са се запознали чрез интернет, потенциално опасно интернет съдържание и неправомерно използване на личните данни. За разлика от децата, които влизат и пребивават в интернет с лекота, родителите и учителите срещат повече трудности и притежават по ниска компетентност по въпроса.
2. Създаване на информационни материали
С разяснителна цел по проблематиката бяха изработени и преведени на съответните езици: плакат, листовка, два варианта информационни картички, брошура, CD, електронна страница, съдържаща подробна информация за най-честите форми на рискове за децата и юношите в интернет.
Брошурата бе отпечатана на 6 европейски езика и е със съдържание, предназначено да информира родителите и педагозите за рисковете в интернет пространството и за възможната промяна в поведението на техните деца или възпитаници при възникнал проблем. Наред с изброените тревожни знаци в поведението на децата, при чието наличие би следвало да се вземат мерки, брошурата съдържа информация за действащото законодателство, свързано с кибер-престъпленията в съответните страни и насочва към актуални телефонни линии за връзка при възникнал проблем.
3. Разработване на обучителни модули
Бяха разработени варианти на обучителни модули /Workshops/ и изпитани на практика чрез 7 събития в училища в Русе и района и София. По време на тези обучения се раздаваха печатните материали по проекта. Въз основа на опита от обучителните модули се подготви и изпрати до водещата организация предложение относно съдържанието за Дидактическо ръководство.
4. Разработване на Дидактическо ръководство
Представеното на заключителната конференция Дидактическо ръководство, обедини опита на всички организации, участващи в проекта. То бе изработено с цел да се ползва като помощно пособие от педагози и учители при провеждане на разяснителни уроци /уоркшопове сред деца и младежи. То съдържа информация за запознаване с темата, указания за провеждане на игри, информация за електронни страници с филми, описващи реални случаи, занимателни състезания и други модерни методики за представяне пред аудитория на потенциалните рискове при работа в интернет.
5. Провеждане нае информационна кампания
Кампанията се проведе сред родители, учители и педагози, ученици, църковни и Каритас центрове, представители на партньорски неправителствени организации и държавни институции.
Кулминация на кампанията бе представянето на цялостната дейност от страна на екипа на проекта чрез презентации на международна конференция в Брюксел пред представители от Европейската комисия и партньори от coatnet – мрежа от християнски организации за борба с трафика на хора. Бяха раздадени папки съдържащи всички проектни продукти на CD и на хартия.
Постигнати резултати:
Стъпвайки на резултатите от проведеното проучване бе изработен информационен комплект от помощни материали за разяснителни дейности и обучителни събития. Партньорите си поставиха за цел през последните месеци и дни на проекта да разпространят тези комплекти сред максимален брой заинтересовани лица.
Въз основа на цялостната дейност по проекта бяха формулирани и обсъдени на заключителната конференция следните препоръки до страните членки на ЕО:
1. Криминалните деяния по интернет да бъдат обхванати в наказателното законодателство;
2. Да се инвестира в обучение и изграждане на педагогическия персонал;
3. Разяснителните уоркшопове да станат неотменна част от училищната програма;
4. Да се провежда обучение на мултипликатори.
Към Европейските институции:
1. Да се инвестира в проекти, целящи предотвратяването на кибер – престъпления срещу деца;
2. Да се осигури всеобхватна подкрепа за деца, станали жертва на кибер -престъпление;
3. Да се осигури прилагането на европейската директива при злоупотреба и експлоатация на деца.